Shelly verbindingsproblemen?
- Geplaatst op
- Door Home2Link
- 6
Heb je problemen met het koppelen van je Shelly? Krijg je een 'geen cloud verbinding' melding, of pending? Lees hier meer...
Shelly wil niet verbinden, geen cloud mogelijk, is offline of pending
Laatste tijd worden wij wat vaker gebeld over verbindingsproblemen, waarbij de Shelly niet wil koppelen aan de thuis WiFi, niet met de Cloud kan verbinden bij aanmelden nieuw apparaat, Offline of Pending aangeeft.
Dit kan verschillende oorzaken hebben, en onderstaande kan helpen het probleem op te lossen.
- WiFi wachtwoord mogelijk foutief opgeslagen in de App
- Shelly App ververst niet, helemaal afsluiten en opnieuw opstarten.
- Nieuwe Shelly App vs. Oude Shelly App
- WiFi router, versterkers, mesh-netwerk, 2.4GHz.
- Oude Shelly types vs. Nieuwe servers – Cloud probleem – of Pending
- Shelly geeft Offline aan
- Shelly Apparaten op batterijen – Vast IP adres
Shelly verbind niet met wifi, WiFi wachtwoord mogelijk foutief opgeslagen in de App
Het klinkt misschien stom, maar bij 9 van de 10 problemen betreft het een foutief WiFi wachtwoord. Danwel foutief opgeslagen in de app, of anders foutief ingevoerd.
Wachtwoorden zijn tegenwoordig lang en complex. Een foutje is dus zo gemaakt, en er komt geen melding vanuit de Shelly app dat het een foutief wachtwoord betreft. De Shelly gaat nl. proberen te verbinden met je thuis WiFi, en is op dat moment dus tijdelijk uit de lucht. Wanneer dit niet lukt vanwege een foutief wachtwoord, kan er dus geen melding hiervan volgen, want de Shelly heeft geen verbinding meer. Ook het Shelly Access Point is dan soms niet langer zichtbaar tussen de Wifi signalen, dus opnieuw verbinden gaat dan niet meer.
Het enige wat je dan kunt doen is in je WiFi router kijken of je Shelly is verbonden met je thuis wifi 2.4Ghz.
- Is de Shelly verbonden, maar vind de Shelly app ‘m niet bij discovered devices, check dan of je smartphone wel met hetzelfde wifi netwerk is verbonden, of sluit de Shelly app helemaal af, en start deze even opnieuw op.
- Is je Shelly niet met je thuis wifi verbonden, dan is je enige optie resetten, en opnieuw proberen te verbinden, met nauwkeurige controle van het wachtwoord.
Is de Shelly nog wel zichtbaar tussen de wifi signalen, schakel dan even je WiFi op je Smartphone uit en weer in, en bekijk of de Shelly WiFi nog steeds vermeld staat. Is dat het geval dan kun je opnieuw proberen de Shelly toe te voegen via Add-Device. En controleer dan goed je WiFi wachtwoord.
Let op: wanneer je een Shelly toevoegt via Add-Device, dien je daarna met je Smartphone met datzelfde Wifi netwerk te verbinden, om het toevoegen af te ronden via Discovered Devices. Pas als dat gelukt is en de cloud van de Shelly is geactiveerd kun je de Shelly ook via smartphone op 4/5G of ander Wifi netwerk bedienen en instellen.
Naast het koppelen van je Shelly via de Shelly App, kun je deze ook toevoegen aan je thuis WiFi netwerk via Webbrowser. Maak daarvoor met je smartphone of Laptop verbinding met het Access Point van je Shelly met een WiFi naam met Shelly… erin. Deze geeft aan ‘geen internet’ maar dat is ok. Open een webbrowser, en vul als url in; 192.168.33.1 daarna opent de Webui (interface) van je Shelly, en kun je handmatig je Wifi gegevens invullen bij network/internet/security.
LET OP: ook de naam van je thuis WiFi (SSiD) is hoofdletter gevoelig en mag geen spaties bevatten. Bevat deze wel een spatie, dan is het waarschijnlijk een _ (‘underscore’)
Je kunt op de website van home2link uitgebreide instructies vinden voor ‘Shelly toevoegen vian Webbrowser’ op de productpagina bij downloads.
Shelly App ververst niet, helemaal afsluiten en opnieuw opstarten.
Regelmatig komt het voor dat de Shelly App niet ververst waardoor het lijkt alsof een Shelly toevoegen niet gelukt is of Offline aangeeft.
Sluit dan de App even helemaal af. Dit verschilt per Smartphone, maar maak de openstaande appjes even klein en swipe de Shelly App snel helemaal omhoog om af te sluiten, en start de Shelly App opnieuw op. Over het algemeen hoef je niet opnieuw in te loggen, aangezien dit wordt onthouden.
Nieuwe Shelly Smart Control App vs. Oude Shelly App
Inmiddels (april 2023) is er een nieuwe Shelly App, de Shelly Smart Control App. Deze is echter nog in Beta fase, en heeft hier en daar nog wat Bugs/problemen. Maar je kunt gewoon beide Apps gebruiken. Dus lukt iets niet, schakel even over naar de oude app, en probeer het daar.
De nieuwe Shelly Smart Control App is wel noodzakelijk voor het toevoegen van Shelly Bluetooth apparaten, zoals de Shelly BLU Button1.
Er zijn ook niet officiele Shelly Apps gemaakt door de community/developers. Gebruik deze zeker niet in geval van problemen.
Shelly Apps
Shelly problemen met WiFi router, versterkers, mesh-netwerk, 2.4GHz.
Shelly kan, zoals vele IoT (internet of Things) apparaten, enkel met je 2.4Ghz WiFi netwerk verbinden. Soms werken versterkers, mesh-netwerk routers of je 5G WiFi netwerk verstorend. Wil het toevoegen echt niet lukken, ook niet via webbrowser, zet dan je 5Ghz netwerk uit en versterkers uit. Als het toevoegen eenmaal gelukt is, kun je ze weer aan zetten.
Oude Shelly types vs. Nieuwe servers – Cloud probleem – of Shelly Pending
De oudere Shelly types willen soms niet verbinden met de nieuwe cloud servers van Shelly Dat heeft te maken met de enorme groei van Shelly waarbij het Device ID van de Shelly met 6 karakters te kort is en omgezet met worden naar 12 karakters.
Je krijgt dan een melding dat de Shelly niet aan de App kan worden toegevoegd doordat deze niet met de cloud kan verbinden of soms zelfs de melding 'already owned by another user'. En kun je het toevoegen aan een kamer niet afronden. Maar de Shelly is vaak wel al verbonden met je WiFi netwerk, en zie je meestal ook al het nieuwe IP adres (bijv. 192.168.178.120) van de Shelly in de App vermeld staan. Schrijf dit op, en laat de Shelly App gewoon op deze stap even open staan.
Het omzetten van je Shelly van 6 karakters ID naar 12 karakters kun je zelf, en is als volgt op te lossen;
Achterhaal het IP adres van je Shelly (bijv. via je Wifi router, of je hebt deze net opgeschreven vanuit de Shelly App via Add-Device)
Type in een webbrowser op je smartphone of Laptop die met hetzelfde wifi netwerk is verbonden: http://<shelly-ip>/longifyid met uiteraard dus het IP adres van jouw Shelly op de plek van <shelly-ip> + Enter. Dus bijv: http://192.168.178.120/longifyid
LET OP het is http en niet https
Nadat het voltooid is start de Shelly opnieuw op en moet de Shelly opnieuw worden gekoppeld met het netwerk en de Shelly app via Add-Device. Cloud connectie zou nu moeten werken.
Lukt het niet dan heb je waarschijnlijk een Shelly met firmware ouder als v1.7. Dan moet je eerst de firmware updaten OTA (Over The Air) via; http://archive.shelly-tools.de/ Ook daarvoor moet de Shelly wel met je wifi netwerk verbonden zijn. Lukt het niet om de Shelly via de Shelly App met je thuis WiFi netwerk te verbinden, gebruik dan de eerder beschreven methode voor toevoegen via Webbrowser via 192.168.33.1 Als je op deze manier overigens verbindt met de Shelly en de Webui opent, kun je hier ook bekijken welke firmware je Shelly heeft en of deze een ID heeft van 6 karakters, via Settings en Device info.
Heeft je Shelly wel gewoon 12 karakters ID, of betreft het een vrij nieuwe Shelly, dan moet je mogelijk de firmware updaten. Zoek daarvoor het IP adres op, zoals eerder omschreven, type dit in een webbrowser, en update de firmware via settings. Als dat klaar is, zet dan de cloud aan.
Blijf je de melding krijgen 'already owned by another user' dan kan het zijn dat je Shelly gekoppeld is aan een ander account. Je zult dan een ticket moeten aanmaken bij Shelly zelf. Alleen zij kunnen dit ontkoppelen. Je kunt hier je ticket in het Engels aanmaken, en vermeld dan gelijk je Shelly ID erbij.
Shelly geeft Offline aan
Dit kan vele oorzaken hebben;
- Je hebt de Shelly Cloud niet ingeschakeld, of verbinden met de cloud is niet gelukt, en dan kun je de Shelly niet benaderen via een ander netwerk. Shelly cloud kun je alsnog inschakelen via de Settings van je Shelly en dan Network of Internet – Cloud Enable. Daarvoor moet je dan wel met je smartphone met hetzelfde WiFi netwerk zijn verbonden.
- Je hebt stroomstoring gehad of de groep uitgeschakeld gehad, en de Shelly is niet goed opgetart (vaak eerder als de WiFi router en kon de Shelly geen verbinding maken). Schakel de stroom weer even af, en weer in.
- Sluit de Shelly App even helemaal af en start opnieuw op.
- De Shelly op batterijen ‘slaapt’ (zie ook volgend punt) of batterij is leeg.
- Je Wifi router, versterker of AP is offline
Shelly Apparaten op batterijen – Vast IP adres
De meeste slimme sensoren op batterijen ‘slapen’ om energie te besparen, zo ook Shelly. Op dat moment kan het zijn dat je Shelly Offline aangeeft of kun je niet toevoegen of wijzigingen opslaan. Maak dus Shelly’s op batterijen eerst ‘wakker’ als je deze gaat toevoegen of wil wijzigen. Vaak is dit 1x kort op reset knopje drukken. En let op, ze blijven dan vaak maar ca. 30-60 seconden wakker. Voer dus alles door binnen die tijd of maak de Shelly opnieuw wakker.
De Shelly App geeft ook vaak aan dat je de Shelly apparaten op batterijen het beste kunt voorzien van een vast IP adres. Dat heeft te maken met het opbouwen van de WiFi verbinding wanneer je Shelly ‘wakker’ wordt. Dat gaat dan sneller wanneer je in de Shelly App een vast IP adres hebt ingesteld. Enkel op je WiFi router je Shelly een vast IP adres toekennen via MAC adres heeft hiervoor geen zin. Het moet echt in de App worden doorgevoerd, ofwel op je Shelly apparaat worden doorgevoerd, voor beter bereik en performance.
Uiteraard wil je netwerk conflicten voorkomen, en dat niet 2 apparaten hetzelfde IP adres worden toegewezen. Noteer dus deze vaste IP adressen, en neem IP adressen die buiten het bereik van de DHCP WiFi router liggen. Je WiFi router heeft instellingen voor de IP adressen, de DHCP settings. Deze is bijv. ingesteld om adressen af te geven tussen 192.168.178.100 tm 192.168.178.254 (nooit hoger als .254) De adressen onder de .100 zijn dus vrij, behalve de .1 voor de router zelf, en eventueel andere apparaten met een vast IP adres, bijv. een printer.
Tevens is een voordeel met vaste IP adressen dat je in de Shelly App dan url Actions (ook wel DIRECT DEVICE TO DEVICE COMMUNICATON) kunt gebruiken ipv scenes. Wat over het algemeen sneller werkt/reageert als de scenes via de cloud Dus geef ook je Shelly actoren een vast IP adres. En laat bijv. je Shelly Motion Sensor 2 de Shelly Plus 1 inschakelen bij beweging: http://192.168.xxx.xxx/relay/0?turn=on
Bekijk eventueel url action voorbeelden op de productpagina bij Downloads. Je zult merken dat dit veel sneller reageert als via scenes.
Shelly als Access Point en Range Extender instellen
Je kunt een Shelly Plus, Pro en Gen3 als Access Point (AP) instellen en als Range Extender, handig als een andere Shelly net even buiten bereik is van je WiFi router of als je bijv. niet via WiFi mag of kan verbinden en alleen via Ethernet kabel (Shelly Pro), of bijv. als je Shelly in een zogenaamd WiFi blind spot is geinstalleerd. Via de Shelly App bij de settings van je Shelly Gen2 en Gen3 kun je via Networks (wereldbolletje) het Access Point en/of Range Extender aanzetten. Range Extender geeft alleen het Wifi signaal door, met Access Point erbij kun je letterlijk een Shelly met de Shelly WiFi verbinden van een Shelly Plus, Pro of Gen3 apparaat. Schakel Open Network uit om je AP te beveiligen met een wachtwoord.
Let op, Shelly AP modus is niet bedoeld voor snelle verbinding tbv je Smartphone bijv., en voor Access Point dient ook de Range Extender aan te staan om je verbonden andere Shelly's zichtbaar te maken in de app en te verbinden met hetzelfde netwerk. Zet je enkel AP aan, dan verbind de Shelly lokaal op een IP range van 192.168.33.xx en is dan niet te bedienen via de app (Shelly Pending.) Tevens hebben wij gemerkt dat de reactiesnelheid al trager wordt vanaf 2 of meer verbonden Shelly's.
Shelly's vanaf Gen2 (generatie 2) hebben tevens Bluetooth aan boord. Bluetooth is overigens enkel t.b.v. het makkelijk verbinden van je Shelly's met WiFi, en als Bluetooth Gateway tbv de connectie van BLU sensors van Shelly. Dus niet om je Shelly's via Bluetooth te verbinden en te bedienen.
Tot slot
Mocht het ondanks al deze aanwijzigen niet lukken je Shelly te koppelen aan je thuis WiFi, neem dan even contact met ons op. Wij zijn ook telefonisch prima bereikbaar, of laat een terugbel verzoek achter.
Het kan natuurlijk zijn dat je Shelly defect is geraakt. Maar vaak ontvangen wij een zogenaamd defecte Shelly retour, die dan via bovengenoemde opties gewoon weer functioneel is te krijgen. Voorkom onnodig heen en weer sturen, en probeer eerst het probleem op te lossen via bovenstaande opties.
Met vriendelijke groeten,
Team Home2Link
Beste Rogier,
Vervelend dat je problemen ervaart met de Shelly Plus 1.
Hoe zie je dat de Shelly elke seconde verbinding verliest eigenlijk?
Heb je al een reset geprobeerd en opnieuw verbonden met je thuis Wifi? Heeft de Shelly wel goed wifi bereik? Test anders eens in de buurt van je router. Staat ook de cloud aan? Heb je laatste update geinstalleerd. Misschien handiger als je even een mailtje stuurt, ipv een hele lange support discussie via het Blog.
MvG Team Home2Link
Ik heb onlangs 3 Shelly 1 plus aangeschaft. De 1e kreeg ik zonder problemen geïnstalleerd. Bij zowel de 2e als de 3e is de connectie met mijn wifi netwerk bijzonder. Elke seconde namelijk verliest de Shelly de verbinding om deze een seconde later weer op te pakken en zo door. Ik kan niet zo snel de oorzaak vinden, ik zie ook niets op internet over een soortgelijk probleem. Ook met een ander wifi netwerk geprobeerd, zelfde probleem. Zowel bij 240v als bij met 12v voeding. Wat is wijs?
Beste Mark, de H&T moet je eerst 'wakker' maken door 1x kort op het knopje te drukken. Pas dan kun je koppelen. en doe dat binnen ca. 1 minuut, anders gaat de H&T weer in slaap stand.
Shelly's op batterijen 'slapen' om energie te sparen. Voor elke wijziging moet je eerst je Shelly wakker maken.
MvG Team Home2Link.
Kan mijn H&T niet koppelen, is de 4 de die ik aankoop, en deze 4de wil absoluut niet koppelen, wat zou het probleem zijn ?
Beste Fons,
Als de oude app al is geinstalleerd kun je die nog gebruiken, maar is niet meer te downloaden. Ook wij gebruiken uiteraard de nieuwe app, en hebben daar eigenlijk weinig problemen mee.
Stuur anders een mail en dan kijken we of we je kunnen helpen.
MvG Team Home2Link
Hoe kan ik nog bij problemen met nieuwe app de oude gebruiken zoals jullie opmerken als deze al is verdwenen uit de App Store want met nieuwe app niets dan problemen
Beste Frits, probeer het eens via de Webui op https://control.shelly.cloud/#/dash/-1
MvG Team Home2Link
L.S.
Na het verversen van de app krijg via mail krijg ik geen validatie code